tisdag 9 mars 2010

Oj, det har visst varit lite bloggtorka här ett tag. Här kommer i alla fall en liten bildredovisning över vad jag har har haft för mig i verkstan den senaste tiden. Jag utelämnar dock alla bilder på båtdynor, kapell, gymnastikplintar, fontänöverdrag, behandlingsbänkar och kyrkbänksplymåer ( kul med varierande arbetsuppgifter).De senaste dagarna har jag också hunnit med en hel del kaffesörpling på trappan i vårsolen ( den bilden besparar jag er).

Här är en liten fin stol klädd i ett tageltyg. Tyvärr var tyget lite smutsigt och sprött så det måste bytas ut.













En närbild på tageltyget. Visst är det vackert. Från början av 1800talet var det inte ovanligt att klä möbler med tageltyg. Det är ett mycket slitstarkt tyg. Jag kan ta hem svart tageltyg med en bredd på 62-67 cm och en meterkostnad på 3 345kronor.












Stolarna kläddes med ett tyg som består av bomull och polyamid. Martindalestyrkan ligger på 32000. Jag tycker att de blev riktigt fina.
















Tyget påminner om ett tageltyg.



















Tyget finns i dess färger med matchande ränder. De är dessutom vändbara.

















Här en stol klädd i det ljusa randiga tyget.





































Denna lilla trasiga barnkarmstol kom in till mig. Den slipades och lagades och fick ett nytt tyg.
















Den kläddes i det smårutiga tyget Elvira från Berghems väveri (www.bergemsvaveri.se).

















Tyget är ett rent bomullstyg som går att tvätta i 60grader och det har en slitstyrka på 25 ooo martindalevarv.


















Vilka smycken för ett hem!




































Dessa fåtöljer liknar Alf Svenssons TEVE-fåtöljer som tillverkades för Dux. Dock är stagen lite annorlunda placerade på de här.











De stoppades om och kläddes i ett lin/bomulltyg . Härligt med färg!


















Här är en gammal åkdyna som har fått en ny stoppning. Vilket handarbete och vilka färger!










Ha en bra dag! Njut av vårsolen!
Om du scrollar ner så kommer du till mina tidigare inlägg.










1 kommentar:

  1. Kul att se dig här igen!
    Ja båtdynor och dylika objekt blir ju otroligt fina på plats men gör sig sämre på bild på verkstadsgolvet.
    Ska vi ta och ses? Kram Eva

    SvaraRadera